Reklama na internetu – smyslem tohoto článku je jakémukoliv podnikateli – lajkovi v oblasti internetového marketingu – pomoci vybrat správné řešení k realizaci své reklamy na internetu, ať už pro e-shop nebo webové stránky propagující jeho služby.
Co platí pro jednoho nemusí vždy platit pro druhého. Vždy totiž záleží především na vás. Na tom, kdo jste – firma malá, střední, veliká? Drobný podnikatel? Nabízíte služby nebo prodáváte zboží? Jaký sortiment, s jakou rozmanitostí? Jaká jsou vaše očekávání a v neposlední řadě, jaký je váš rozpočet.
A kdo že mi to radí? – můj celý profil, Shoptet partner
Ve zkratce: Internetový marketing je mou profesí již více jak 8 let. Pracoval jsem v online týmech předních bank, v marketingové agentuře a v současnosti jako freelancer / marketingový specialista pro své klienty na přímo. K tomu řídím fungování rodinného e-shopu, který jsme budovali s celou firmou od začátku. Mohu tedy nabídnout zkušenosti a pohled ze všech stran. Pojďme tedy na to.
Reklama na internetu – co vše to obnáší?
Nebudu zacházet do detailu. Na toto téma by se dala napsat diplomová práce. Smyslem článku je pomoci vybrat pro sebe správné řešení pro realizaci své internetové reklamy. Avšak stručně se zmínit musím.
Vaše reklama na internetu to není jen to, že vám někdo vytvoří a spustí inzerát nebo pěkně blikající banner (reklamní obrázek), který bude někde pěkně vidět. Vaše prezentace už začíná vaším webem / e-shopem samotným. To je naprostý základ si uvědomit. Pokud si nejste jisti, že váš programátor nebo grafik, který web tvoří nemá znalostní přesah do marketingu, případně uživatelského rozhraní, vyžadujte názor někoho takového. Nechcete si přeci nechat vytvořit e-shop, abyste pak zjistili, že pro marketingové účely (správný prodej výrobků či služeb) nefunguje.
Není větší chyba, než investovat do skvělé reklamy, která bude přivádět lidi na váš e-shop a mít na něm jisté nedostatky, díky kterým tu investici do reklamy neproměníte v zisk. Vy potom můžete mylně vinit tvůrce reklamy, že je špatná, ale ta chyba může být úplně jinde. A proto vyžadujte od každého jistý odborný přesah. Ne každý ho má. Když ho nemá, doplňte tým o názor takového člověka.
Třeba už do takové podoby webu by měl promluvit markeťák. Měl by navrhnout jeho strukturu, vybrat správné názvy do menu, kategorií vašich produktů, správně vše otextovat a popsat. Toto například spadá do tzv. SEO optimalizace, pokud jste ten výraz už slyšeli. Jak markeťák, tak grafik by měli mít znalosti z tzv. UX – uživatelského rozhraní webu. Aby se na něm mohli uživatelé pohodlně pohybovat a najít, co potřebují. A tak dále..
I když toto všechno zvládnete dokonale, můžete to zabít svým produktem. Mnohem vyšší cenou oproti konkurenci nebo tím, že nenabídnete kvalitní služby dopravy. I takovéto věci rozhodují. Nezapomínejte, že postupem času stále více lidí umí na internetu vyhledávat a porovnávat a pokud nemůžete bojovat cenou nebo kvalitou či originalitou produktu / služby, musíte nabídnout něco jiného navíc. Super krásný web, který zaujme vizuálně nebo obsahem. Pište přínosné články k tématu, vytvořte komunitu lidí / fanoušků, které spojuje společný zájem atd.
Je opravdu mnoho činností, které se podílejí na konečném výsledku.
Technické, grafické a uživatelské zpracování, SEO optimalizace (architektura webu, ON page a OF page faktory – copywriting, linkbuilding, ..), PPC reklama, správa podpůrných sociálních sítí, kvalita zákaznického servisu a vaší nabídky…
Reklama na internetu – komu ji svěřit?
Na výběr se nabízejí tři možnosti:
- marketingová / reklamní agentura
- marketingový specialista/-té
- zvládnete to sami, případně s využitím svých zaměstnanců
Nejprve si vyjmenujeme výhody a nevýhody jednotlivé volby. Dozvíte se, co můžete od koho očekávat a závěrem přiblížíme správnost volby k vaším možnostem a potřebám.
Reklamní agentura
Ideální řešení pro firmu, která každý týden nekouká, zda se pohybuje v černých nebo červených číslech. Za služby většiny agentur si totiž zaplatíte nemalé peníze. Mnohé agentury ani moc nediskutují. Tady je naše cena a berte nebo nechte být. To neznamená, že jsou špatné nebo arogantní. Ale i agentura je firma, která musí pokrýt své fixní náklady na kanceláře apod. a má nastaveny své podmínky. Výhoda některých agentur je ta, že se jim můžete svěřit komplexně. Kompletní marketing, grafika, kodéři na řešení technické stránky věci. Pokud si vyberete správnou agenturu, dovede se postarat prakticky o vše a vy třeba komunikujete pouze s jedním člověkem a nemusíte řešit x různých specialistů najednou a koordinovat je. Na druhou stranu, když se spálíte s agenturou, stojí vás to víc peněz, než když se spálíte se specialistou. Zažil jsem super agentury, ale i vyloženě podvodníky. Problem je v tom, že vy jako laik na začátku kvality agentury nepoznáte. Profesionál z oboru to pozná. Pokud máte tedy tu možnost, tak než si s agenturou plácnete, zeptejte se někoho na názor. Opravdu jsem viděl už agentury, kdy jen z webu samotného bylo poznat, že není něco v pořádku, což teprve potom z osobní schůzky a potvrdily to soudní spory s nespokojenými klienty.
Malé varování – dobře vybírejte. Pokud nejste firma s velkým F, může se vám klidně stát, že vás dostane v agentuře na stůl zrovna začínající junior. Vaši peněženku to však nijak zohledňovat nebude.
Pokud jste větší firma, máte dostatek prostředků, tak správná reklamní agentura je pro vás ideální řešení.
Marketingový specialista / Freelancer
Tady je ještě důležitější vybrat si toho nebo ty správné. Ne z toho pohledu, že vás nesprávný výběr stojí víc peněz, to ne. Platí to z toho pohledu, že specialistů je logicky mnohem víc a ten výběr pro vás může být složitější. Marketingový specialista je pro vás jednoznačně levnější řešení, než agentura. Existují maximálně jen výjimky potvrzující pravidlo, když si zvolíte opravdu někoho TOP z ČR, kdo vydává publikace, pravidelně školí, přednáší. Takový specialista si může říct hodně peněz. Na jednu stranu kvalita je zaručena a výsledek se dostaví. Na druhou stranu, aby někdo byl TOP ve svém oboru, musí se mu maximálně věnovat a sebevzdělávat se a to zabere tolik času, že jednoduše nemá už kapacity na to, aby měl přesah i jinam. Ti nejlepší SEO specialisté jednoduše nemají časový prostor na to, aby byli zároveň kvalitní PPC specialisté nebo správci sociálních sítí a naopak. Když budete chtít na každou činnost toho nejlepšího, zaplatíte dohromady ještě více, než za agenturu. Naproti tomu, ten výsledek bude také lepší.
Špatná zkušenost s freelancery?
Slýchám to často. Bohužel tady je to o návycích a motivaci každého z nich. Neházejte je do jednoho pytle. Podle mě, když vyberete správně, je to nejlepší řešení ze všech tří zde popsaných.
„Někdo se mi o to staral, ale po čase přestal pracovat nebo výsledky nebyly a komunikace byla stále horší.“
Jak se tomuto vyvarovat? Těžká otázka. Asi bych koukal na to, zda než dotyčný započal dráhu živnostníka, pracoval ve větší firmě, kde se naučil jisté pracovní morálky a zodpovědnosti. Pro to, že se rozhodl být živnostníkem musí být pravděpodobně dostatečně osobně motivován a tak by z jeho strany neměl být problém v nasazení. Zároveň asi věří ve své schopnosti, že se zvládne takto uživit sám, když se pro tento krok rozhodl. Vůbec bych se nebál freelancerů, kteří si na svém webu do blogu píšou články, že jsou momentálně někde na Bali. Právě takoví svou práci odvádějí svědomitě, protože jinak by o klienty přišli a tento způsob života by si dovolit nemohli. Nevýhodou je, že se s nimi nepotkáte osobně, ale i to se dnes dá řešit jinými způsoby.
Neřiďte se jen a pouze hodinovou sazbou
Jistě je rozdíl mezi 1 500 Kč/hod a 400 Kč/hod. Tam by se ta kvalita měla projevit. Je to také o počtu hodin, který specialista nad prací stráví. Junior s nižší hodinovou sazbou, může pracovat 2x déle a výsledná cena je podobná. Vždy tedy k hodinovce porovnávejte i zkušenosti a reference. Osobně bych nedělal rozdíl v tom, jestli za hodinu zaplatím do tří set korun více nebo méně. Zkušený specialista zná hodnotu své práce a dovede výslednou cenu lehce poupravit. Tak to je. Nevnímal bych to nějak negativně.
Specialistu bych vybíral podle osobního přístupu a přesahu jeho znalostí. Cenil bych si upřímnosti. Bohužel zde jsem jako specialista trochu zaujatý. Jednám s klienty na rovinu. Dovedu hned na začátku i říci své obavy, proč projektu nevěřím a s díky poptávku odmítnu. Klienti jsou kolikrát rádi a děkují, že přesně toto potřebovali slyšet. A já mám čisté svědomí, že jsem z někoho neždímal několik měsíců peníze a projekt nakonec neuspěl. Toto je podle mě ohromě cenné. A toto vám ale nedovede říct specialista bez přesahu znalostí napříč celým marketingem. Jednoduše nepozná, slabé místo ve vašem projektu, protože je zaměřený pouze na tu svou část. Takto kvalitní specialista vám dovede poradit, jakým způsobem váš marketing pojmout.
Reklama na internetu a příklad z praxe:
Zavolal mi klient A, že dělá servis plynových kotlů a že by chtěl PPC reklamu na Facebooku. Doporučil mě mu jeho kamarád, klient B, který je spokojený, že mu prodávám přes Facebook dekorační obrázky a vydělává to hezké peníze. Klientovi A jsem vysvětlil, že pro jeho charakter podnikání nebude ale Facebook stěžejní kanál. Takový klient potřebuje, aby byl vidět spíše na googlu v momentě, když někdo v okolí kde působí hledá servis plynového kotle. A tak jsem mu doporučil spíše klasickou PPC reklamu a SEO optimalizaci webu, kde jsem viděl velké rezervy.
Je jasné, že jeden specialista nedovede pokrýt 100% všechno. Proto ho v klidu nechte, aby spolupracoval s grafikem, který mu bude připravovat grafické materiály, s copywriterem, který mu bude psát články, které budou potřeba atd.
Pokud vy sami nemáte odborné znalosti a máte více specialistů, kdy každý vám dodává něco jiného, měl by jeden z nich mít přesah znalostí a trochu to koordinovat, aby pravá ruka věděla, co dělá levá a hlavně, aby zvolil tu správnou cestu, jak k vysněnému cíli směřovat.
Pokrytí interními zdroji
Vždy potřebujete mít v týmu někoho s přesahem znalostí. Někoho, kdo je schopen projektového řízení. Pokud to nejste vy nebo někdo ve firmě, tak je to vedoucí pracovník agentury nebo je to správně vybraný specialista, který toho je schopen.
Pokud bych měl ve firmě zaměstnance na full-time, který by se mi staral o fungování všeho kolem internetu, měl bych si být sakra jistý jeho schopnostmi a nebát se ho dobře zaplatit. Takový člověk musí na základě svých zkušeností umět správně vybrat agenturu nebo specialistu, který dodá v požadované kvalitě to, na co není prostor in-house.
Přeji vám, aby vaše reklama na internetu plnila všechna vaše očekávání. Snad tyto řádky někomu pomohly zformovat své představy, jakým způsobem se do problematiky pustit. Ne každý se mnou musí samozřejmě souhlasit. Je přirozené, že ne všichni mají stejnou zkušenost.